Pyramide

Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv

Forskergruppen er opptatt av hvordan matematikk utvikles, kommuniseres og brukes.

Seksjon for matematikk fagdidaktikks lange tradisjon med å benytte kritiske metodologier til å undersøke ulike sider ved matematikkundervisning videreføres gjennom forskergruppen.

Gruppens forskning rettes særlig mot hvordan ulike aktører agerer kritisk i møte med læring, undervisning, bruk og anvendelse av matematikk i ulike sammenhenger.

Forskergruppen organiseres i tematiske undergrupper, som alle har felles perspektiv og overlappende forskningstema som gjør det naturlig å organisere dem i samme forskergruppe. Dette inkluderer tema som matematikklæring hos barn i ulike aldre, modellering i tilknytning til kritisk-matematisk danning, matematiske argumentasjon og agens knyttet til samfunnet, og argumentasjon innen digitale kommunikasjonsformer.

Utvalgte publikasjoner

Piedra Moreno, D. P., Meaney, T. & Herheim, R. (2025). Processes of recontextualizing a curriculum reform into mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education.

Meaney, T., Severina, E., Undheim, M., & Granone, F. (2025). Defining professional digital competence of early childhood teachers working with mathematics. Nordisk barnehageforskning22(2), 241-259. 

Vee, M., & Meaney, T. (2025). The potential socio-political influences on kindergarten preservice teachers’ evaluations of children’s use of mathematical digital apps. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 30(2), 24–43.

Herheim, R., Rangnes, T. E., Rø, K. & Smestad, B. (2024). Master i matematikkdidaktikk. Fagbokforlaget.

Kasari, G. (2024). Experiencing tensions when integrating language diversity into mathematics teacher education. Studying Teacher Education20(3), 323-343.

Meaney, T. & Rangnes, T. E. (2024). Introducing the role of being an advocate in mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education.

Valenta, A., Rø, K., & Klock, S. I. (2024). A framework for reasoning in school mathematics: Analyzing the development of mathematical claims. Educational Studies in Mathematics, 116, 91–111.

Herheim, R. (2023). On the origin, characteristics, and usefulness of instrumental and relational understanding. Educational Studies in Mathematics, 113, 389–404.

bilde av Rune Herheim

Rune Herheim

Forskergruppeleder