
Matematikkdidaktikk i et kritisk perspektiv
Forskergruppen er opptatt av hvordan matematikk utvikles, kommuniseres og brukes.
Seksjon for matematikk fagdidaktikks lange tradisjon med å benytte kritiske metodologier til å undersøke ulike sider ved matematikkundervisning videreføres gjennom forskergruppen.
Gruppens forskning rettes særlig mot hvordan ulike aktører agerer kritisk i møte med læring, undervisning, bruk og anvendelse av matematikk i ulike sammenhenger.
Forskergruppen organiseres i tematiske undergrupper, som alle har felles perspektiv og overlappende forskningstema som gjør det naturlig å organisere dem i samme forskergruppe. Dette inkluderer tema som matematikklæring hos barn i ulike aldre, modellering i tilknytning til kritisk-matematisk danning, matematiske argumentasjon og agens knyttet til samfunnet, og argumentasjon innen digitale kommunikasjonsformer.
Utvalgte publikasjoner
Piedra Moreno, D. P., Meaney, T. & Herheim, R. (2025). Processes of recontextualizing a curriculum reform into mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education.
Meaney, T., Severina, E., Undheim, M., & Granone, F. (2025). Defining professional digital competence of early childhood teachers working with mathematics. Nordisk barnehageforskning, 22(2), 241-259.
Vee, M., & Meaney, T. (2025). The potential socio-political influences on kindergarten preservice teachers’ evaluations of children’s use of mathematical digital apps. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 30(2), 24–43.
Herheim, R., Rangnes, T. E., Rø, K. & Smestad, B. (2024). Master i matematikkdidaktikk. Fagbokforlaget.
Kasari, G. (2024). Experiencing tensions when integrating language diversity into mathematics teacher education. Studying Teacher Education, 20(3), 323-343.
Meaney, T. & Rangnes, T. E. (2024). Introducing the role of being an advocate in mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education.
Valenta, A., Rø, K., & Klock, S. I. (2024). A framework for reasoning in school mathematics: Analyzing the development of mathematical claims. Educational Studies in Mathematics, 116, 91–111.
Herheim, R. (2023). On the origin, characteristics, and usefulness of instrumental and relational understanding. Educational Studies in Mathematics, 113, 389–404.
Forskningsprosjekter fordelt på tematiske undergrupper
Medlemmer
- Annette Stavseth Furnes
- Diana Paola Piedra Moreno
- Elena Severina
- Erik Eikeland
- Eva Elise Tvedt
- Helge Jeppesen
- Inge Olav Hauge
- Inger Elin Lilland
- Ivan Tokheim
- Joel Dyrhovden
- Kirsti Rø
- Lisa Steffensen
- Magni Elen Hope Lossius
- Marit Johnsen-Høines
- Maru Alamirew Guadie
- Mona Karbaschi Vee
- Mona Røsseland
- Nils Henry Williams Rasmussen
- Pauline Vos
- Ragnhild Hansen
- Rune Herheim
- Shengtian Zhou
- Sigurd Ariansen Haaland
- Silke Lekaus
- Tamsin Jillian Meaney
- Terje Lerø
- Trude Fosse
Stipendiater
Eksterne medlemmer