Profesjon, organisasjon og politikk
Forskergruppen vil arbeide med analyser av profesjonalisering, politikkutforming og organisering, og forbindelsene mellom slike prosesser, med utgangspunkt i ulike teoretiske og metodiske tilnærminger.
Forskningen vil blant annet handle om hvordan profesjon og profesjonalisering former og formes av organisasjonsmessige og politiske prosesser. Videre hvordan ekspertkunnskap og yrkesutvikling formes i en bestemt organisatorisk og politisk kontekst, og igjen virker inn på politikkutforming og tjenesteorganisering.
Empirisk vil gruppens fokus være særlig knyttet til utdanning og oppvekst, men også til skjæringsflatene mot andre samfunnsfelt som familiepolitikk, folkehelse og helsetjenester. Analysene vil være både historisk og komparativt innrettet, og kan omfatte sammenlikninger over tid, mellom kommuner, regioner og land, samt omfatte ulike profesjoner, politikkfelt og organisasjoner. Gruppen er flerfaglig, og består av vitenskapelig ansatte, stipendiater og masterstudenter.
Forskningen er organisert i flere prosjekter, og kan oppsummeres i følgende deltema:
- Lærerprofesjonalitet og kvalitet i lærerutdanningene. Hva slags forståelse av kvalitet og fagkunnskap preger nasjonal og lokal debatt, policy og praksis?
- Policyutforming og implementering av utdanningspolitikk
- Ledelse, organisering og yrkesmessig arbeidsdeling i barnehage og skole
- Ekspertkunnskapens rolle i klassifisering og differensiering av barn
Våre forskningsprosjekter
- Profesjonelle relasjoner i norsk barnehagelærerutdanning / Professional relations in Norwegian Early Childhood Education and Care
- Psykiatrisk testing og differensiering i opplæring - et komparativt skandinavisk perspektiv 1920-1970 / Psychiatric testing and differentiation in schooling - a comparative Scandinavian perspective 1920-1970
- Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse i barnehagesektoren /
- Frå læreplanmål til læringsmål - Lærarens operasjonalisering av nasjonale læreplanmål i undervisninga i samfunnsfag
- Kommunal tilrettelegging for installering og bruk av smartdusj i hjemmet - muligheter og betingelser
- Robotic Assistance in Personal Hygiene for ActivE Living
- Konseptualiseringa av tilhøvet mellom fagkunnskap og praksis i debattar om norsk lærarutdanning
Forskergruppeleder
Medlemmer
- Anders Daniel Faksvåg Haugen
- Arne Jacob Melting
- Bodil Elise Ravneberg
- Dag Øyvind Lotsberg
- Dina-Eirin Kleppe Leikanger
- Dunja Blazevic
- Hilde Birgitte Hjertager Lund
- Hilmar Mjelde
- Ingvild Bjørkeng Haugen
- Karoline Jangård Selliseth
- Kjetil Knaus Fosshagen
- Morten Hammerborg
- Nina Paarup Michelsen
- Sissel Rosland
- Solveig Marie Borgund
- Thomas Ewen Daltveit Slettebø
- Trude Kyrkjebø
- Vibeke Vågenes
- Yvonne Bakken
Eksterne medlemmer