
Kritisk demokratisk danning
Kritisk demokratisk danning ( Lived democracy) er en tverrfaglig forskningsgruppe som ser på demokratisk danning i skole og lærerutdanning.
Forskningens mål er å finne ut hvordan lærere, elever og lærerstudenter kan fremme og utvikle demokratisk praksis i skolen og slik bidra til demokratisk danning og levd demokrati. Fokuset er rettet mot hvordan skolen og fagene alene, og i en tverrfaglig sammenheng, kan bidra i utvikling av elevers demokratiske beredskap når det gjelder spørsmål vedrørende eget liv eller i samfunnet for øvrig.
Forskningsgruppens fokus støttes av og kan sees i lys av den nye læreplanen (LK20) og de tre fagovergripende temaene; Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring, samt begreper som kritisk tenkning og etisk bevissthet.
Gruppen har i flere år samarbeidet med Raftostiftelsen om kurs for DEMBRA-skoler. Kurset har særlig hatt fokus på det pedagogiske verdigrunnlaget for å introdusere kontroversielle tema i klasserommet og hvordan man kan arbeide med desinformasjon og kontroversielle temaer i fagene norsk og matematikk, som enkeltfag eller i tverrfaglige sammenhenger.
Forskningsgruppen er praksisorientert og er opptatt av samarbeid med både lærere og (master)studenter når det gjelder forskning på og utvikling av undervisning, og flere masterstudenter er tilknyttet forskningsgruppen.
Prosjekt
- AI-teach
- Capabilities and capability expansion among students in vocational education and training programs in upper secondary school
- Climate change and Critical Mathematic Education
- Climate Change, Critical Mathematic Education and Critical Citizenship
- Demokratisk danning i skolen - Empiriske studier
- Et tverrfaglig prosjekt om myr i natur- og matematikkundervisningen
- Fake news i utdanningen
- Konspirasjonssnakk og forebygging i grunnskolen/lærerutdanning
- Kritisk medborgerskap – i lys av komplekse samfunnsaktuelle problemstillinger, risikovurdering , usikkerhet, økonomisk myndiggjøring, og sosial rettferdighet.
- Lived Democracy in School
- Lived Democracy – qualities and challenges.
- Mathematical Toolkit design North- South
- National testing data in Norwegian Class rooms: used to improve student performance or a deadlock for teachers work?
- Pre-service teachers expressions of mathematical critic during educational modelling activities focusing on real world model use
- Programmering i skolen og demokratisk danning
- REPEAT – REthinking sustainable land use of PEATland
- Rural Teaching. Understanding Teacher Knowledge and Practice in Rural Areas (in Norway, Germany, Poland and Lithuania)
- Samfunnsaktuelle tema i matematikkutdanningen
- Teaching indices as mathematical models and as entry points to critical discussions
- Teaching and learning about indices and their application in society
Forskargruppeleiar
Medlemmer
- Mari Sellevåg Aarø
- Kjersti Maria Rongen Breivega
- Sasha Daniel Brown
- Reidun Helen Faye
- Ragnhild Hansen
- Kjellrun Hiis Hauge
- Inge Olav Hauge
- Espen Helgesen
- Rune Herheim
- Grethe Nina Hestholm
- Marit Johnsen-Høines
- Terje Lerø
- Inger Elin Lilland
- Beate Lode
- Diana Paola Piedra Moreno
- Nafeesa Tarajee Nichols
- Dag Norheim
- Nils Henry Williams Rasmussen
- Lisa Steffensen
- Pauline Vos
- Shengtian Zhou
Eksterne deltakarar
Masterstudent
- Anna Kokes
- Daniel Søvik Røren
- Erlend Morken
- Monica Haugsbakk
-
Lars Rongve Græe
Meir informasjon:
Les også om forskingsgruppa på dei engelske nettsidene våre.