Kritisk demokratisk danning

Kritisk demokratisk danning ( Lived democracy) er en tverrfaglig forskningsgruppe som ser på demokratisk danning i skole og lærerutdanning.

Forskningens mål er å finne ut hvordan lærere, elever og lærerstudenter kan fremme og utvikle demokratisk praksis i skolen og slik bidra til demokratisk danning og levd demokrati. Fokuset er rettet mot hvordan skolen og fagene alene, og  i en tverrfaglig sammenheng, kan bidra i utvikling av elevers demokratiske beredskap når det gjelder spørsmål vedrørende eget liv eller i samfunnet for øvrig.

Forskningsgruppens fokus støttes av og kan sees i lys av den nye læreplanen (LK20) og de tre fagovergripende temaene; Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, og folkehelse og livsmestring, samt begreper som kritisk tenkning og etisk bevissthet. 

Gruppen har i flere år samarbeidet med Raftostiftelsen om kurs for DEMBRA-skoler. Kurset har særlig hatt fokus på det pedagogiske verdigrunnlaget for å introdusere kontroversielle tema i klasserommet og hvordan man kan arbeide med desinformasjon og kontroversielle temaer i fagene norsk og matematikk, som enkeltfag eller i tverrfaglige sammenhenger.

Forskningsgruppen er praksisorientert og er opptatt av samarbeid med både lærere og (master)studenter når det gjelder forskning på og utvikling av undervisning, og flere masterstudenter er tilknyttet forskningsgruppen.

Prosjekt

Forskargruppeleiar

bilde av Inger Elin Lilland

Inger Elin Lilland

Førstelektor

Les også om forskingsgruppa på dei engelske nettsidene våre.

Forskergruppen er tilknyttet programmet Bærekraft, medverknad og mangfald