Utdanningsforskning innen helse- og sosialfagsprofesjoner

Hvordan kan vi sikre at fremtidens helse- og sosialarbeidere er rustet til å møte utfordringer i samfunns- og arbeidsliv? Vi forsker på kvalitet i undervisning, studenters læring og underviseres fagutvikling.

Forskningsfeltet til utdanningsforskning spenner over ulike fagområder, men forenes i kunnskapsbasert praksis. Vi har ekstra fokus på kvalitet i utdanningene, studentenes læring, underviseres faglige utvikling, og hvordan vi kan forberede fremtidige helse- og sosialarbeidere til å møte utfordringer i samfunns- og arbeidsliv. Forskningsgruppen er tverrfaglig sammensatt med medlemmer fra Fakultet for Helse- og sosialvitenskap. 

Pågående forskningsprosjekter undersøker undervisningsmetoder, vurderingsformer og integrering av utdanningsteknologi for å forbedre utdanningskvaliteten. Vi har også fokus på profesjonsutøvelse, ledelse og organisering av utdanningssektoren, samt utdanningssystemets rolle i samfunns- og arbeidsliv. 

Vårt overordnete mål er å drive utdanningsforskning og utviklingsarbeid innen helse- og sosialfagprofesjoner for å:

  1. Utvikle ny utdanningsfaglig kunnskap av høy kvalitet og relevans
  2. Utvikle, forbedre og sikre utdanningskvalitet
  3. Bidra til innovasjon i utdannings- og praksisfelt 

Forskergruppeleder

bilde av May Kristin Valen

May Kristin Valen

Forskergruppeleder