Om koordineringsgruppen
Koordineringsgruppen for kunstig intelligens (KI) skal gi råd om utfordringene knyttet til KI og sikre at systemene som HVL tar i bruk er utviklet i tråd med institusjonens verdier. Digitaliseringsrådet fungerer som styringsgruppe for koordineringsgruppen.
Koordineringsgruppen ble oppnevnt av digitaliseringsrådet ved HVL med eget mandat og budsjett for 2024, med forlengelse ut 2025.
Mandat
Mandat
Formål
Digitaliseringsdirektoratet formulerer problemstillingen slik:
Kunstig intelligens har potensialet til å skape store gevinster i samfunnet blant annet ved å effektivisere, gi oss ny kunnskap og støtte beslutningsprosesser. Samtidig kan bruken av ikke-pålitelige KI-systemer undergrave våre rettigheter og verdier.[1]
Vi bør være forsiktige med å spørre oss selv "om" vi skal bruke kunstig intelligens. Fremover vil det nok heller spørsmålet være "hvordan" vi skal bruke det. Dette skyldes at KI allerede har begynt å bli integrert i mange av IT-systemene våre, og dette vil fortsette å skje i en stadig økende grad i fremtiden. Å spørre "om" vi skal bruke KI vil kunne bli en utdatert tilnærming, og vi må heller fokusere på å finne ut hvordan vi kan utnytte teknologien på tryggest mulig måte.[2]
Det finnes regler i dag som påvirker bruken av KI og som gir en viss beskyttelse, men som ikke direkte adresserer de unike utfordringene KI-systemer medfører. Lover som likestillings- og diskrimineringsloven, forvaltningslov og personvernforordningen setter mange rammer for hva vi kan gjøre med kunstig intelligens. Samtidig er denne lovgivningen ikke tilpasset KI som teknologi.[3]
HVL har behov for en koordineringsgruppe som kan initiere og holde oversikt over prosjekter og aktiviteter der kunstig intelligens (KI) tas i bruk, gi faglige råd om utfordringene knyttet til KI og sikrer at systemene som HVL tar i bruk er utviklet i tråd med institusjonens verdier.
Rolle og funksjon
- Ha en initierende/koordinerende rolle for ulike initiativ og prosjekt ved HVL med tanke på tangerende tematikk og mulige samarbeidsområder
- Formidle oppdateringer til organisasjonen vedrørende framdrift, funn og arbeid i de ulike initiativene og prosjektene
- Holde oversikt over kontaktpersoner på tema/kompetanseområder
- Formidle innhold til en nettside på hvl.no med løpende oppdatering av saker og lenker til interne og eksterne ressurser
Der er ønskelig å få alle initiativ og prosjekt koordinert, men de som ikke melder fra om at de ønsker seg koordinert av gruppen må eventuelt koordineres av fakultet/linje.
Oppnevning og sammensetning
Digitaliseringsrådet for HVL fungerer som styringsgruppen for Koordineringsgruppen for KI. Digitaliseringsrådet utpeker leder og medlemmer av koordineringsgruppen.
Medlemskap i gruppen er basert på direkte tilknytting til KI aktiviteter eller representasjon av viktige miljø som blir påvirket av KI, slik at medlemmene er i stand til å bidra med både operasjonelle og strategiske råd.
Koordineringsgruppen kan etter behov etablere tematiske arbeidsgrupper supplert med personer utenfor koordineringsgruppen som jobber tett på spesifikke problemstillinger.
Samarbeid
Institutt for datateknologi, elektroteknologi og realfag (IDER) er enheten med tyngste faglig kompetanse knyttet til kunstig intelligens.
I tillegg har HVL miljø i fakultet og administrative enheter som er avgjørende for å lykkes, særlig OUD og ALU. Digitaliseringsrådet får ei viktig rolle i å legge til rette for samarbeid på tvers og koordinering mellom enheter.
Koordineringsgruppen for KI skal sikre at ressurser fra alle relevante fagmiljø blir tatt med i arbeidet.
Møteplan
Koordineringsgruppen for KI har fram til annet er bestemt møte hver måned. Møtetiden skal normalt være en time.
[1] https://www.digdir.no/kunstig-intelligens/rad-ansvarlig-utvikling-og-bruk-av-kunstig-intelligens-i-offentlig-sektor/4272
[2] Ibid.
[3] https://www.digdir.no/kunstig-intelligens/ny-forordning-kunstig-intelligens/4271
Error når innhold rendres InternettAccordionItem Medlemmer og arbeidsgrupper 2025
A second operation was started on this context instance before a previous operation completed. This is usually caused by different threads concurrently using the same instance of DbContext. For more information on how to avoid threading issues with DbContext, see https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2097913.
at Microsoft.EntityFrameworkCore.Query.Internal.SingleQueryingEnumerable`1.AsyncEnumerator.MoveNextAsync()
at Microsoft.EntityFrameworkCore.Query.ShapedQueryCompilingExpressionVisitor.SingleOrDefaultAsync[TSource](IAsyncEnumerable`1 asyncEnumerable, CancellationToken cancellationToken)
at Microsoft.EntityFrameworkCore.Query.ShapedQueryCompilingExpressionVisitor.SingleOrDefaultAsync[TSource](IAsyncEnumerable`1 asyncEnumerable, CancellationToken cancellationToken)
at HVL.Employees.Repositories.CristinRepository.GetCristinInfoAsync(Int32 employeeId, Boolean asNoTracking) in D:\a\1\s\source\HVL.Employees\Repositories\CristinRepository.cs:line 26
at HVL.Employees.Services.EmployeeIntegration.GetCristinInfoAsync(Int32 employeeId, Boolean asNoTracking) in D:\a\1\s\source\HVL.Employees\Services\EmployeeIntegration.cs:line 88
at HVL.Providers.EmployeeProvider.EmployeeDataProvider.<>c__DisplayClass10_0.<<LoadContent>b__3>d.MoveNext() in D:\a\1\s\source\HVL\Providers\EmployeeProvider\EmployeeDataProvider.cs:line 61
--- End of stack trace from previous location ---
at HVL.Providers.EmployeeProvider.EmployeeDataProvider.LoadContent(ContentReference contentLink, ILanguageSelector languageSelector) in D:\a\1\s\source\HVL\Providers\EmployeeProvider\EmployeeDataProvider.cs:line 61
at EPiServer.Core.ContentProvider.<>c__DisplayClass123_0.<LoadContentFromCacheOrRepository>b__0()
at EPiServer.Framework.Cache.ObjectInstanceCacheExtensions.ReadThroughWithWait[T](IObjectInstanceCache cache, String cacheKey, Func`1 readValue, Func`2 evictionPolicy)
at EPiServer.Core.Internal.ContentInstanceCache.ReadThrough(ContentReference contentLink, String selectedLanguage, Func`1 readValue)
at EPiServer.Core.ContentProvider.LoadContentFromCacheOrRepository(ContentReference contentreference, ILanguageSelector selector)
at EPiServer.Core.Internal.ProviderPipelineImplementation.GetItem(ContentProvider provider, ContentReference contentLink, LoaderOptions loaderOptions)
at EPiServer.Core.Internal.DefaultContentLoader.TryGet[T](ContentReference contentLink, LoaderOptions loaderOptions, T& content)
at EPiServer.Core.Html.StringParsing.ContentFragment.GetContent(Boolean enableMasterLanguageFallback)
at EPiServer.Core.Html.StringParsing.ContentFragment.GetSecurityDescriptor()
at EPiServer.Core.Html.StringParsing.StringFragmentCollection.GetFilteredFragments(IPrincipal principal)
at EPiServer.Web.Mvc.Html.HtmlGenerator.RenderXhtmlStringAsync(XhtmlString xhtmlString, ViewContext viewContext, VirtualPathArguments virtualPathArguments)
at AspNetCoreGeneratedDocument.CmsDefault_Views_Shared_DisplayTemplates_XhtmlString.ExecuteAsync()
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderPageCoreAsync(IRazorPage page, ViewContext context)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderPageAsync(IRazorPage page, ViewContext context, Boolean invokeViewStarts)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderAsync(ViewContext context)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.ViewFeatures.TemplateRenderer.Render()
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.ViewFeatures.TemplateBuilder.Build()
at EPiServer.Web.Mvc.Html.PropertyRenderer.GetHtmlForDefaultMode[TModel,TValue](String propertyName, String templateName, String elementName, String elementCssClass, Func`2 displayForAction)
at EPiServer.Web.Mvc.Html.PropertyRenderer.PropertyFor[TModel,TValue](IHtmlHelper`1 html, String viewModelPropertyName, Object additionalViewData, Object editorSettings, Expression`1 expression, Func`2 displayForAction)
at EPiServer.Web.Mvc.Html.PropertyExtensions.PropertyFor[TModel,TValue](IHtmlHelper`1 html, Expression`1 expression)
at AspNetCoreGeneratedDocument.Features_Components_InternettAccordionItem_Default.ExecuteAsync()
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderPageCoreAsync(IRazorPage page, ViewContext context)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderPageAsync(IRazorPage page, ViewContext context, Boolean invokeViewStarts)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.Razor.RazorView.RenderAsync(ViewContext context)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.ViewComponents.ViewViewComponentResult.ExecuteAsync(ViewComponentContext context)
at Microsoft.AspNetCore.Mvc.ViewComponents.DefaultViewComponentInvoker.InvokeAsync(ViewComponentContext context)
at EPiServer.Cms.AspNetCore.Mvc.Internal.DefaultMvcContentRenderer.RenderAsync(ViewContext viewContext, IContentData contentData, TemplateModel templateModel, String templateTag)
at EPiServer.Cms.AspNetCore.Mvc.Internal.DefaultMvcContentRenderer.RenderAsync(IHtmlHelper helper, IContentData contentData, TemplateModel templateModel)
at EPiServer.Web.Mvc.MvcContentRenderer.RenderAsync(IHtmlHelper helper, IContentData contentData, TemplateModel templateModel)
at HVL.Business.Rendering.ErrorHandlingContentRenderer.RenderAsync(IHtmlHelper helper, IContentData contentData, TemplateModel templateModel) in D:\a\1\s\source\HVL\Business\Rendering\ErrorHandlingContentRenderer.cs:line 31
Medlemmer og arbeidsgrupper 2024
Kjernegruppe
Tematiske arbeidsgrupper
1) Forskning
2) Formidling og undervisning
3) Utvikling og prototyping
4) Veiledninger og retningslinjer
5) Ekstern finansiering
6) Administrativ bruk av KI
Vara/ad hoc
Aktuelt 2025
- 8.-12.12.25: Temaveke KI. Læringslab, KI koordineringsgruppen og Biblioteket arrangerer temaveke KI med en rekke ulike aktiviteter og variert program.
- 25.09.25: Trafikklysmodell for KI-bruk. Ny veileder for undervisarar og studentar om bruk av KI i vurdering og eksamensarbeid.
- 03.09.25: Skapende samspill med KI, nytt nettstudium/vidareutdanning. Vår 2026. Påmeldingsfrist 15. november 2025.
- 01.07.25: Korleis bruke KI som student. Ny nettside om KI for studentar ved HVL
- 25.06.25: Fekk lokale innspel om kunstig intelligens i høgare utdanning, nyhendesak HVL.
- 23.06.25: KI studiestartkurs for studenter og tilsatte ved HVL.
- 17.06.25: Meld deg på kurs i kunstig intelligens, Vestibylen HVL
- 12.06.25: Forskningssenteret MishMash får innvilget fra KI-milliarden. Aktueltsak HVL
- 11.06.25: Regjeringens milliardsatsing: Dette er Norges seks nye forskningssentre for kunstig intelligens. NFR
- 25.06.25: Innspillsmøte 25. juni 2025 på HVL for Utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning (Malthe-Sørenssen-utvalget)
- 13.05.25: Kunstig intelligens i lærarutdanninga ved HVL, Aktueltsak Vestibylen/HVL.NO
- 08.05.25: Eit steg vidare i utforskinga av kunstig intelligens, nyhendesak HVL
- 05.05.25: Gav KI ein eigen PC – fekk éin million frå Innovasjon Noreg, nyhendsak HVL
- 02.05.25: Korleis bruke kunstig intelligens som student? Ny informasjonsside fra HVL for studenter
- 23.04.25: KI-kafé for studentar og tilsette (23.4.2025 kl 11-12, Bergen, Biblioteket)
- 09.04.25: Språkmodellar – Kven fortener deg? Førsteamanuensis ved Institutt for datateknologi, elektroteknologi og realfag Steffen Mæland og Inger Marie Vik, KI-kafé & Læringslab
- 08.04.25: Utlysning av insentivmidler til KI-aktiviteter ved HVL 2025, Vestibylen
- 07.04.25: Nye etter- og vidareutdanningar innan kunstig intelligens, robotikk, solkraft, bygg og industri, nyhendesak Vestibylen HVL
- 04.04.25: 19 forskningsmiljøer videre til siste runde for å bli nasjonalt forskningssenter på kunstig intelligens, NFR
- 19.03.25: KI-kafé ("Impact of Artificial Intelligence on Scientific Practices: What does it Mean for Science Education?"), Biblioteket HVL
- 05.03.25: Førebels program HVL-konferansen
- 04.03.25: Bli med på HVL-konferansen 7. mai (HVL aktueltsak)
- 27.02.25: Studenter om egen bruk av KI for å lære bedre, studentvideoer om bruk av KI i læring, samarbeidsprosjekt UiT&HVL
- 20.02.25: Høyringsutkast til rettleiing om bruk av KI i forsking ved HVL
- 15.01.25: UiBs DIGI-emner tilbys for HVL-studenter våren 2025
Aktuelt 2024
- 12.12.24: Møgelvang, A., Bjelland, C., Grassini, S., & Ludvigsen, K. (2024). Gender Differences in the Use of Generative Artificial Intelligence Chatbots in Higher Education: Characteristics and Consequences. Education Sciences, 14(12), 1363. https://doi.org/10.3390/educsci14121363
- 29.11.24: HVL skal integrere kunstig intelligens i lærarutdanninga gjennom europeisk samarbeid, nyhendesak Vestibylen/HVL.no
- 08.09.24: Ny KI-generert teksting i Panopto – enkel aktivering, maksimal nøyaktighet, nyhendesak Vestibylen
- 28.08.24: Meld deg på kurs i kunstig intelligens, nyhetssak Vestibylen
- 27.08.24: Ny fagdidaktisk modul høst 2024: FD35 Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning
- 10.09.24: "Kunstig intelligens i utdanning". Gjesteforelesning av Sarah Newman, leiar for kunst og utdanning ved MetaLAB ved Harvard University i Boston. Sted: Sogndal Kulturhus. Påmelding Vestibylen
- 02.05.24: Sikt: Lovlig plagiatkontroll
- 29.04.24: DigitalHelse2024, 29.-30. mai 2024. Konferanse med kunstig intelligens, endring i ledelse og bærekraft på agendaen
- 25.04.24: Stor interesse for HVL-konferansen 2024. Aktueltsak HVL
- 12.04.24: Kunstig intelligens - lovande teknologi eller trugsmål mot integriteten vår? Aktueltsak HVL
- 22.03.24: Microsoft Copilot for HVL-tilsette - brukarrettleiing
- 18.03.24: Biblioteket inviterer til Skrivefestival 18.-21. mars 2024. Tema: «Tekstlikskap, plagiat eller fusk?»
- 14.03.24: Keenious brukerveiledning (Biblioteket)
- 21.02.24, Nyhendesak HVL: «No kan alle studentar og tilsette ved HVL bruke ein variant av Chat GPT»
- «Læreren møter ChatGPT - Faglunsj med Eyvind Elstad» - HVL Campus Bergen, Biblioteket, Fyrrommet, 29. januar 2024 kl 11.30 (se kalender Vestibylen)
- HVL-konferansen 2024, 24. april: «Høyere utdanning i fremtiden - kunstig intelligens»
- Nyhendesak 09.01.24: Hva skjer når studenter bruker kunstig intelligens som sparringspartner?
Aktuelt 2023
- 13.12.23: Kunstig intelligens i utdanning, HVL aktueltsak om fagdidaktisk modul
- 06.12.23: FD 28 Kunstig intelligens i utdanning - fagdidaktisk modul - vår 2024
- 09.11.23: Debatt: Bruk av ChatBot i studentoppgåver: Yay or nay? - Zoom / Bergen, Global Lounge, del av Skrivefestival på Bibilioteket
- 01.11.23: AI, Robot! Lær å bruke kunstig intelligens i din undervisning. KI-verksted i Fyrrommet, K1 campus Bergen
- Temaveke om kunstig intelligens (KI) for studentar og tilsette i Læringslabane på alle campus i uke 43 – 23.-27. oktober 2023
- 21.09.23: «Foredrag om kunstig intelligens (KI)», Alexander S. Lundervold (FIN) og Anja M. Jacobsen (ALU)
- Sikt lanserer sikker KI-chat i oktober, Sikt, 14.09.2023
- Det Norske Videnskaps-Akademi: Kunstig intelligens - ChatGPT: Hvor står vi - hvor går vi? Akademimøte, 14.9.23 kl 18 (strømmes på nett)
- Regjeringen med milliardsatsing på kunstig intelligens, NFR 07.09.2023
- Milliardsatsing på kunstig intelligens, Khrono 07.09.2023
- AI in tertiary education (Jisc) - Third ed., Sept 2023
- AI training courses, (Jisc mini MOOCs), 04.09.23
- HVL (ALU) gjennomfører i september '23 en studentundersøkelse om kunstig intelligens og læring i høyere utdanning. Undersøkelsen er tilgjengelig for alle studenter i HVL sin læringsplattform Canvas.
- «Kunstig intelligens i høyere utdanning» blir hovedtema på HVL-konferansen 2024
- «Media Lab Talks: Bildegenerering med AI og Stable Diffusion». Webinar/seminar 31.08.23. Program og påmelding
- «AI mot AI - nøkkelen til cybersikkerhetens fremtid». SIKT-webinar 31.08.2023. Program og påmelding SIKT
- Nyhendesak på Vestibylen 23.08.2023: «Slik skal tilsette og studantar få auka kompetanse om kunstig intelligens»
- Alexander Lundervold: «Kunstig intelligens – mirakel eller monster?» Innlegg på Forskningsdagene Ung, 20. september 2023
